آشنایی با موسسه مطالعات زنان تونس ( کردیف)

آشنایی با موسسه مطالعات زنان تونس ( کردیف)

آشنایی با موسسه مطالعات زنان تونس ( کردیف)

از زمان استقلال کشور تونس در 20 مارس 1956، تلاش های بی وقفه ای برای ارتقای جایگاه وحقوق زنان و تحکیم نقش آنها در جامعه و در عرصه های مختلف زندگی انجام شده است، از جمله قانون احوال شخصیه در 13 اوت 1956 که تغیرات مهمی در آن لحاظ شد. که مهمترین آن تغیرات سال 1993 رخ داد وآن ایجاد بستر حقوقی و قانونی است زیرا زنان، در مرکز راهبردهای توسعه انسانی هستند ودر توسعه همه جانبه کشور تونس نقش فعال و اساسی دارند. مرکز تحقیقات، مطالعات، اسناد واطلاعات زنان با هدف تحقیق در مورد اراده صادقانه سیاسی وطرح اصلاحات اجتماعی با هدف مرجعیت در زمینه بهبود شرایط زنان و حمایت جهان از آنها برای توسعه و پیشرفت تأسیس شده است.

این مرکز به عنوان قطب حمایت و توسعه ملی  و منطقه ای زنان تلقی می شود، چرا که توانست در مدت زمان نسبتاً کوتاهی و به لطف فعالیت های هدفمند، برنامه های راهبردی و مطالعات عمیق خود، نفوذ زیادی در سطح ملی و بین المللی به عنوان مرکزی تخصصی در پرداختن به مسائل زنان و فرصت های برابر بین زن و مرد پیدا کرد. این مرکز با سازمان ها و انجمن‌های دولتی فعال در حوزه زنان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی سروکار دارد و هیئت‌های متعددی از مسئولان و کارشناسان را به عنوان مرکز تخصصی در حوزه زنان و فرصت‌های برابر بین زنان و مردان پذیریش می‌کند. .

از زمان تأسیس کردیف، چندین زن واجد شرایط مدیریت آن را بر عهده داشتند:

*سرکار خانم سکینه بوروی از 1 دی 90 تا 20 اردیبهشت 96.

• خانم زکیه بوعزیز از 21 اردیبهشت 96 تا 22 مرداد 1378.

• خانم بثینه قریبع از 14 آگوست 1999 تا 17 دسامبر 2003.

• سرکار خانم سعیده رحمونی از 27 آذر 1382 تا 10 دی 1389.

• سرکار خانم ایمان بلهادی از 4 اسفند 90 تا 10 تیر 1389.

• خانم دلنده الارقش از 10 اکتبر 2011 تا 5 سپتامبر 2013.

• خانم رشیده سلاوتی از 15 نوامبر 2013 تا 1 ژانویه 2015.

• خانم دلنده الارقش از 13 آوریل 2016 تا 30 سپتامبر 2018.

خانم نجلا علانی بوحوله از 1 آگوست 2019 تا 12 ژانویه 2022

سرکار خانم ثریا بلکاهیا در حال حاضر از 25 اسفند 1391 سمت مدیرکلی را بر عهده دارد.

وظایف و اختیارات مرکز

اعتبار به منظور ارتقای جایگاه زنان وحفظ وتوسعه حقوق آنها ایجاد شد.

اختیارات به شرح زیر است:

• تکمیل مطالعات، تحقیقات، گزارش ها، کنفرانس ها و سمینارها در مورد شرایط زنان تونس و روابط و نقش های اجتماعی هر دو جنس.

• جمع آوری، به روز رسانی و انتشار داده های مربوط به وضعیت زنان در تونس.

• ارائه اطلاعات در مورد حقوق زنان تونس و مشارکت آنها در زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ....

• در دسترس قرار دادن تخصص خود در این زمینه در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی مختلف.

• مشارکت در کار کمیته های مختلف ملی و هدایت گزینه های سیاسی با توجه به توصیه های صادره از طریق مطالعات میدانی با هدف ارتقای نقش زنان در فرآیند توسعه.

• در دسترس قرار دادن پایگاه های اطلاعاتی برای طرف های ذیربط برای ارائه اطلاعات مورد نیاز در مورد زنان تونس.

• تلاش برای نهادینه کردن جنسیت.

• طراحی و اجرای دوره های آموزشی ملی و بین المللی در زمینه حقوق زنان.

• آگاهی، حساس سازی و اجرای کمپین های تبلیغی و ارتباطی حول محورهای راهبردی مرکز.

• تضمین نظارت رسانه ای مربوط به تصویر زنان از طریق مطبوعات مکتوب از طریق مکانیسم نظارتی که مرکز از سال 1997 ایجاد کرده است.

• بهره مندی از نشریات مربوط به زنان.

مشارکت زنان در امور سیاسی:

در چارچوب افزایش مشارکت سیاسی زنان ودر پاسخ به أصل 46 قانون اساسی که دولت را موظف به حفظ حقوق مکتسبه زنان وتلاش برای حمایت وتوسعه آنها وتضمین فرصتهای برابر بین دو جنس در بر عهده گرفتن مسئولیت های مختلف ودر همه زمینه ها می کند. مرکز تحقیقات، مطالعات، اسناد و رسانه‌ها علاوه بر اختصاص اصل برابری جنسیتی در شوراهای منتخب، از طریق فعالیت‌ها، پژوهش‌ها و زمینه‌های آموزشی مختلف، درصدد ارتقای مشارکت سیاسی زنان و توسعه توانمندی‌های آنان است. و مطالعات مطالعه زنان در احزاب سیاسی در زمینه پس از انقلاب و تمرکز کمیته ملی حمایت از برابری بین زنان و مردان در اداره امور محلی است که منشور ملی از آن بیرون آمده است.برای برابری بین زنان و مردان در مدیریت امور محلی، علاوه بر آکادمی سیاسی که توسط مرکز "رهبران زن برای حکومت یکپارچه" سازماندهی شده است.

مشارکت زنان در امور اقتصادی:

این محور با پیشبرد ابتکارات اقتصادی و مهم‌ترین پیامدها برای بخش‌هایی که بیشترین جذب نیروی کار زن را دارند، تمرکز بر توانایی اقتصاد تونس برای همگام شدن و پیش‌بینی این تحولات و تحلیل میزان توانایی سرمایه‌گذاران زن در تونس است. برای بهره برداری از منابع و فرصت های موجود، جستجوی بازارهای جدید و استفاده از مهارت ها برای طراحی مسیرهای حرفه ای و فرصت های شغلی جدید.

این محور همچنین به افزایش سهم زنان در فعالیت‌های اقتصادی، کمک به عبور تعدادی از زنان فعال در بخش غیررسمی به بخش رسمی و بررسی توانایی‌های زنان صاحب مشاغل تونس برای توسعه استراتژی‌های خاص برای انطباق می‌پردازد. به تحولات اقتصادی، بهره برداری از فرصت های موجود برای رفع مشکلات و نحوه برخورد با الزامات حوزه سرمایه گذاری و مدیریت موسسات.

زنان و حوزه فرهنگی

در این زمینه، کردیف مطالعه ای را در زمینه توانمندسازی اقتصادی زنان به پایان رسانده است: اشتغال وایجاد پروژه در سال 2014 ومطالعه صنایع دستی زنان وپویایی اقتصادی محلی در سال 2020.

محور زنان و فرهنگ یکی از پنج محور راهبردی است که کردیتیف با فعالیت‌های مختلفی که در حال برگزاری است، از جمله جایزه زبیده بشیر برای نویسندگی زنان، جایزه بهترین کارگردانی فیلم که در چارچوب روزهای فیلم کارتاژ اعطا می‌شود، اتخاذ می‌کند. و جایزه از بهترین فیلم سینمایی در حوزه زنان.

CREDIF همچنین از طریق شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، معرفی کتاب‌ها و نوشته‌های مرتبط با زنان در چارچوب سلسله نشست‌ها و سمینارهای CREDIF و تجدید چاپ و انتشار کتاب‌هایی از جمله « نویسندگان زن مشهور تونس » در راستای حمایت از این محور تلاش می‌کند.

http://www.credif.org.tn/presentation-du-credif.aspx?_lg=ar-TN

کد خبر 17397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =